Myynti
Tarjouspyyntö
Sijainti
Kirjoittajan kuva Kirjoittanut: Titta
Kategoriassa Google Ads / Markkinointi /

Google Ads – Display-bannerimainos

Julkaistu:

Google Display -verkosto on suunniteltu auttamaan sinua löytämään oikeat yleisöt, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa. Oletkin varmaan usein huomannut nettisivuja selatessasi tai YouTube-videoita katsoessasi eri kokoisia kuvallisia mainoksia? Kyse on usein Google Ads Display- eli bannerimainoksista.

Ei olekaan ihme, että näitä mainoksia tuntuu esiintyvän kaikkialla: Google Adsin Display-mainoksia näytetään yli 2 miljoonalla verkkosivustolla ja sadoissa tuhansissa sovelluksissa! Display-mainonta onkin hyvä tapa päästä uusien asiakkaiden tietoisuuteen tuomalla palvelusi tai tuotteesi esille.

Search- ja Display-verkosto

Google on jaettu kahteen eri ryhmään, joiden avulla voi olla helpompi hallita ja jäsentää Google Ads -mainosten näyttöpaikkaa.

Google Search, eli hakuverkosto, on käytännössä Googlen hakutulossivut. Hakuverkostoon kuuluu myös monia muita Googlen sivustoja, kuten Google Maps, sekä Googlen kanssa yhteistyötä tekevät sivustot, jotka näyttävät sivuillaan Googlen mainoksia.

Google Display -verkosto sisältää useita Googlen sivustoja, kuten esimerkiksi YouTube, Google Finance, Blogger ja Gmail, sekä lukuisia mobiilisivuja ja -sovelluksia, jotka näyttävät mainoksia.

Google Display -mainonta

Googlen Display-mainonnan tavoitteena on usein tietoisuuden kasvattaminen. Tarkoituksena on tuoda oma tuote tai palvelu näkyville sinne missä potentiaaliset asiakkaat netissä viettävät aikaansa, ja johtaa heidät tutustumaan niihin tarkemmin. Ihmisten huomio onkin helpompi saada esittelemällä heille pelkän tekstin sijasta lisäksi värejä, kuvia tai jopa liikettä.

Google Display -mainostyyppejä on useita:

Tekstimainos sisältää hakusanamainoksen tapaan otsikon, kaksi tekstiriviä ja nettisivujen osoitteen URL-muodossa. Googlen Display-mainoksissa voi hyödyntää valmiita hakuverkostokampanjan hakusanamainoksia. Erona hakuverkkomainoksiin on, että Google Display-mainokset voivat esiintyä Display-verkoston sivuilla mukautuen eri muotoisiksi sopivan mainospaikan mukaan.

Bannerimainokset sisältävät kuvia ynnä muita multimedioita tai animaatioita ja ne voivat näkyä eri paikoissa Display-verkoston sisällä: nettisivujen sivubannereissa, YouTube-videon päällä tai mobiilisovelluksen yhteydessä.

Gmail-mainos: sähköpostipalvelussa käyttäjät voivat laajentaa mainosta postilaatikossaan, tallentaa mainoksen sekä lähettää sen eteenpäin.

Sovellusmainos: Display-mainoskampanjan voi luoda ja kohdistaa tietynlaisille mobiilisovelluksille tai seurata oman sovelluksen sisäisen mainoskampanjan menestymistä.

Display-kampanjan luominen

Display-mainoksen luomiseen voi ladata Google Adsin ulkopuolella luotuja kuvallisia mainostiedostoja tai luoda Google Adsissa automaattisesti eri laitteiden näytöille mukautuvia responsiivisia mainoksia.

Mainostiedostopakettiin perustuvat kuvalliset mainokset luodaan lataamalla työkaluun sen ulkopuolella luotuja kuvamainoksia. Google Ads Display -kampanjan tukemat tiedostotyypit ovat JPG, GIF, PNG ja HTML5. Tämä vaihtoehto on jonkin verran responsiivista mainosta haastavampi toteuttaa, koska se vaatii enemmän suunnittelu- ja kuvanmuokkaustyötä. Se on kuitenkin myös monipuolisempi vaihtoehto.

Responsiiviset mainokset luodaan automaattisesti antamistasi elementeistä: tämän kampanjatyypin kanssa on siis hyvin helppoa päästä alkuun. Tässä blogissa käymme läpi tätä mainostyyppiä tarkemmin.

Responsiivisten Display-mainosten luominen on kuvamainostyypeistä joustavin ja samalla vaivattomin toteuttaa. Responsiivisen mainoksen luomiseen menee vain muutama minuutti omia kuviasi tai Googlen ilmaisen kuvakirjaston kuvia käyttämällä.

Responsiiviset mainokset ovat niin sanotusti elementtipohjaisia, eli niiden koko, muoto ja ulkoasu mukautuvat automaattisesti käytettävissä oleviin mainospaikkoihin sopiviksi.

Ads luo automaattisesti palveluun lataamistasi elementeistä, kuten logosta, otsikoista, tekstikuvauksista ja kuvista mainoksia. Google Ads optimoi nämä mainokset mahdollisimman tehokkaiksi valitsemalla vapaaseen mainospaikkaan sopivan asettamiesi elementtien yhdistelmän.

Responsiivisia mainoksia voidaan näyttää ympäri Display-verkostoa lähes minkä kokoisena tahansa, sisältäen erilaisia kuvaustekstejä ja kuvia.

Responsiivisen Display-mainos

  • Kirjaudu Google Ads -tilille
  • Klikkaa vasemmasta sivuvalikosta Mainokset ja laajennukset
  • Klikkaa sivun keskivaiheilta sinistä plus-painiketta  Google Ads lisää kampanja
  • Valitse Responsiivinen Display-mainos
  • Valitse mainosryhmä, jonka osaksi Display-mainos luodaan
  • Lisää ja tallenna mainoskuvat

Kuvat ovat välttämättömiä Display-bannerimainoksiin, jotta mainoksissa voidaan käyttää kaikkia mahdollisia mainosmuotoja. Kuvia suositellaan lisättäväksi useita, koska silloin mainosten optimointi sopiviksi eri mainospaikoille on Googlelle helpompaa. Mainokseen voi ladata enintään 15 markkinointikuvaa ja viisi logoa. Voit ladata kuvat koneeltasi, antaa Adsin skannata kuvia verkkosivustoltasi tai käyttää Googlen maksuttoman kuvakirjaston kuvituskuvia.

Google Ads -mainoksiin tarkoitetuille kuville on määritelty kuvasuhteet ja -koot, joita pitää noudattaa. Display-bannerimainosten kuvatiedostojen enimmäiskoko on 150 kt ja ne voivat voi olla neliön (1:1) tai vaakamallisia (1,91:1). Valinnaisena vaihtoehtona, mutta suosituksena, on lisätä myös yrityksen logo neliön – (1:1) ja vaakamallisena (4:1). Eri mallisille mainoskuville on asetettu myös pikselimääräiset maksimikoot, joita pitää noudattaa.

Kuvia saatetaan automaattisesti rajata, jotta se mahtuisi tiettyihin mainospaikkoihin, mutta enintään 5% molemmista reunoista. Kuvissa kannattaa lisäksi välttää tekstiä. Jos tekstiä kuitenkin on, saisi se peittää enintään 20% kuvan koko kuvan alasta.

Responsiivisia mainoksia varten on mahdollista luoda useita kuvauksia ja otsikoita:

  • Lyhyt otsikko: maksimissaan 30 merkkiä. Mainoksen ensimmäinen rivi, joka näkyy pienissä mainospaikoissa, minne pitkät otsikot eivät mahdu. Näitä on mahdollista tehdä 1-5 kappaletta. Lyhyttä otsikkoa voidaan käyttää mainostilan koon mukaan kuvauksen kanssa tai ilman.
  • Pitkä otsikko: maksimissaan 90 merkkiä. Pitkä mainos näytetään lyhyen mainoksen sijasta suurien mainosten yhteydessä mainoksen ensimmäisellä rivillä. Myös pitkä mainos voidaan näyttää mainostilan koon mukaan kuvauksen kanssa tai ilman.

Pitkän mainoksen koko saattaa vaihdella sen sivuston mukaan millä sitä näytetään. Jos pitkää tästä syystä lyhennetään, sen lopussa näkyy kolme pistettä.

  • Kuvaus: maksimissaan 90 merkkiä. Kuvauksen on tarkoitus täydentää otsikkoa ja sen pitäisi sisältää toimintakehotuksen (CTA eli ”call-to-action”); näitä voivat olla esimerkiksi kehotus tutustua tuotteeseen lisää tai ottaa yhteyttä yritykseen. Kuvaus näytetään pitkän tai lyhyen otsikon jälkeen mainostilan riittäessä. Erilaisia kuvauksia on mahdollista kirjoittaa 1-5 kappaletta.

Lisää Yrityksen tai brändin nimi ja lopullinen URL, minne mainoksen halutaan vievän mainosta klikattaessa. Valinnaisia asetuksia ovat lisäksi URL-seurantaparametrien ja toimintakehotustekstien asettaminen.

Sitten kannattaa vielä tarkistaa, miltä ne mainokset lopulta näyttävät Googlen tarjoamista esikatseluista. Muista kuitenkin, että mainosten esikatselut ovat vain suuntaa-antavia!

Display-markkinoinnissa muistettavia asioita

Google Ads Display -markkinoinnissa kampanjoiden sekä mainosten seuranta on erittäin tärkeää! Erityisen tärkeää on seurata millä sivustoilla mainostasi näytetään. Jotkut tuotteet, palvelut ja brändit eivät vain sisältöjensä puolesta sovi yhteen. Siksi onkin hyvä seurata missä mainokset näkyvät ja mahdollisesti poissulkea sivustoja, joissa niiden ei halua syystä tai toisesta esiintyvän. Kampanjaa luodessa on lisäasetuksista mahdollista sulkea pois erilaisia sisältöjä.

Bannerimainonnan hyödyt

Google Ads Display -bannerimainonta mahdollistaa mainosten kohdentamisen hyvinkin erilaisille ja tarkoille yleisöille muun muassa eri demografioiden (esimerkiksi sukupuoli, ikä), sijaintien tai mielenkiinnon kohteiden mukaan.

Display-bannerimainonta on erinomainen työkalu tuotteen tai palvelun uudelleenmarkkinoinnissa (remarketing): bannerimainoksilla on mahdollista saavuttaa esimerkiksi asiakas, joka on jo kertaalleen vieraillut omilla sivuillasi ja poistunut ennen toivotun, arvokkaaksi nimetyn, toiminnon tekemistä loppuun. Tämä toimi voi olla esimerkiksi uutiskirjeen tilaaminen, tuotteen ostaminen tai yhteydenottaminen soittamalla yrityksen asiakaspalveluun. Seuraavalla kerralla oikeita hakusanoja käyttäessään, tämä asiakas voi hyvinkin saada silmiensä eteen tekemäsi mainoksen.

Bannerimainoksia on myös mahdollista saada näkymään tietyille, Googlen kumppanisivujen mainospaikoille. Näitä voivat olla esimerkiksi kilpailijoiden nettisivut tai muut sivustot, joista asiakkaasi saattaisi olla kiinnostunut. Jos siis tiedät asiakkaidesi olevan kiinnostuneita esimerkiksi urheilusta, on mainosten sijoittelu urheilusta kertoville sivuille mahdollista.

Display-mainokset antavat uusia mahdollisuuksia yrityksen Google Ads -hakusanamainontaan. Kannattaa siis lähteä rohkeasti koittamaan esimerkiksi bannerimainosten tehoa omassa markkinoinnissa!

Uusimmat blogit